Než film promluvil - recenze na knihu

Kategorie: Za poznáním
Vytvořeno čtvrtek 14. březen 2013 0:00 Napsal Lenka Burianová

Máte rádi české filmy a zajímá vás historie. Tento knižní titul vás jistě zaujme. Je to publikace, která se zabývá počátky českého filmu v Čechách a čtenářům přináší všeobecný přehled o němých filmech, producentech, filmových studiích, hercích, herečkách, technice i biografech. Němý film je dnes něčím, co si mnozí z nás už ani neumí představit, a přeci jen ve své době znamenal revoluci. Diváci ochotně platili vstupné, aby se mohli podívat na pohyblivé obrázky. Bylo to něco úžasného, nevídaného a nového. Zkušenost, která stojí za to. A o tom všem vypráví kniha Kateřiny Boušové.

Tato kniha mapuje počátky němého filmu v českých zemích, které se datují do let 1896-1930. Vypráví o pionýrech filmového umění, o průkopnících zábavního průmyslu, kteří zřídili první biografy a inzertními texty lákali obecenstvo ke shlédnutí překotné novinky, která vzbuzuje vzrušující emoce. Dokládá nám, jak převratný to byl vynález a jaké snímky byly těmi prvními, které lidé mohli spatřit na bílém plátně v tmavé místnosti. Popularita filmů rostla a rozvíjela se. I když zprvu byl film brán jako pouťová atrakce, postupně se z něho stalo umění. Krátké jednoduché snímky nahradily celovečerní filmy, vznikala filmová studia a rodily se první filmové hvězdy. Ano, o tom všem je příběh českého němého filmu, příběh, který je doprovázen obrázky dobových předmětů, fotografiemi předních tvůrců, režisérů, herců a hereček, reklamními plakáty či přepisy inzertních textů.

Kromě prostého vývoje českého filmu se dozvíte, jak vypadala práce prvních režisérů a producentů. Kde všude se filmy natáčely. Nebyla to velká filmová studia. Točilo se, kde to šlo. Třeba i v obytných domech, kde se do malého bytu museli vejít herci, světla, štáb, kamery, dekorace, a hlavně takové natáčení musely utáhnout pojistky. Jedno takové místo bylo i na Pernštýně, kde v nejvyšším patře bydlel v roce 1918 ředitel Excelsiorfilmu Richard Baleš a kam často Pražské elektrické podniky vysílaly pohotovost pro opakované poruchy v elektrické síti domu. A takových podobných zajímavostí a pikantností najdete v knížce víc.

Z novinových článků, dopisů a dalších materiálů budete moci pochopit požadavky tehdejší společnosti, volbu témat a zároveň se hravě vcítíte do atmosféry doby na počátku 20. století. Kniha nám předkládá obraz boje českého filmu o své místo na poli uměleckém, poukazuje na nelehkou finanční a ekonomickou stránku věci, problémy spojené s výrobou filmů a reflektuje také dopad celosvětové krize na filmový průmysl.

Věnuje se také pěti hlavním osobnostem, se kterými jsou počátky našeho filmu už navždy spojené – Anny Ondrákové, Karlu Lamačovi, Otto Hellerovi, Theodoru Pištěkovi a Mac Fričovi. Zde se kromě stručného životopisu dozvíme, opět prostřednictvím článků a materiálů z dobového tisku, jak byly tyto osobnosti vnímány veřejností, na jejich úspěchy i neúspěchy, jejich osobní názory, které vyjádřili v mnoha rozhovorech apod. Na dalších stránkách samozřejmě nechybí reflexe z tisku o dalších významných lidech filmového průmyslu.

Velmi zajímavá je i kapitola, ve které se nachází různé novinové výstřižky vztahující se k filmové tvorbě. Dočtete se tady například i o tom, že v roce 1921 Divadlo budoucnosti informovalo o negativním vlivu biografů na zločinnost mládeže, v roce 1922 o vykradení bytu herečky Suzanne Marwille, Český filmový zpravodaj o neúspěchu Vlasty Buriana v roli odmítaného milence v roce 1923 i o neúspěšném hledání hvězdy pro nejnovější film režiséra Slavínského v roce 1927 a mnoho dalších zajímavostí.

V knize nechybí samozřejmě ani veselé historky z natáčení a navíc se tu v samostatné kapitole dozvíte více o historii prvních biografů v Praze, Brně, Liberci, Olomouci či Jihlavě.

Kniha je velmi dobře zpracovaná, obsahuje skutečně maximum možných informací, které jsou přehledné a ucelené. Líbilo by se mi však, kdyby v ní bylo víc dobových materiálů a fotografií, ale zase na druhou stranu chápu, že v tom případě by kniha musela mít jiné rozměry a počet stran. Tato publikace je vhodná jako studijní materiál pro všechny, kteří se o český film zajímají. Po jejím přečtení vám budou jasné všechny souvislosti a budete mít přesnou představu o tom, čím vším musel český film na počátku minulého století projít a kdo byli první průkopníci, kteří točili klikou prvních kamer. Vřele vám tuto knihu doporučuji.

Knihu vydalo nakladatelství XYZ, s.r.o. v roce 2012.
Počet stran: 360
Rozměry: 165 x 235 mm